سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منفورترین حالتِ بنده نزد خداوند ـ عزّوجلّ ـ، هنگامی است که شکمش پُر باشد . [امام صادق علیه السلام]

روستای کوریجان از روستاهای تاریخی استان همدان و شهرستان کبودراهنگ می باشد وجود پل تاریخی که به همت میراث فرهنگی تعمیر شذه است کشف اسکلت 3500 ساله و...همه نشان از قدمت این روستا است ولی بسیاری ار آثار تاریخی و باستانی کوریجان در اثر علم اطلاع رسانی ذر سالهای گدشته از بین رفته و از هر کوریجانی بالای 40 سال در مورد آن سوال شود آه آمیخته با حسرت و افسوس می کشد و از  زیبایی هایآن یاد می کند.

   نکته دیگری که نشان از قدمت و آبادانی کوریجان در سده های اخیر است وجود مزارات و گورستانهای بسیار در اطراف کوریجان است که بسیاری سنگ قبرهای قدیمی داشت که بسیاری از گونه های ارزشمند و زیبای آن در سالهای گدشته  به غارت رفته است (سنگ قبرهای مرمر سفید و زرذ با خطوط برجسته به زبانهای فارسی و عربی و ترکی )

نمونه هایی با ارزش هنری و تاریخی کمتر  هنوز در گوشه کنار گورستانهای کوریجان وجود دارد که جا دارد به نوعی حفاظت شود

http://up.iranblog.com/Files/4d88b32a228543e78029.JPG

http://up.iranblog.com/Files/fed9d87c99804bc282ac.JPG

گویا پیرو کم توجهی هایی که در زمینه های دیگر به کوریجان شده است به گورستانهای کوریجان نیز کم توجهی شده است حتی با توجه به اینکه از محل خود یاری مرذم روستا یکی از گورستانهای کوریجان که در جاده فرعی کوریجان لالجین واقع شده دیوار کشی شده و.. آمادگی لازم برای زیبا سازی و ساماندهی را ذارد. از بنیاد شهید شهرستان کبودراهنگ درخواست می شود که به در راستای ساماندهی مزار شهدا روستا ها به مزار شهدای کوریجان توجه ویژه داشته باشد

ورودی مزار شهدا

http://up.iranblog.com/Files/bb2c412f765a43f4bc5c.JPG

 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط مصطفی نوروزی 89/3/2:: 1:21 عصر     |     () نظر

درباره
وضعیت من در یاهـو
مصطفی نوروزی
من کارشناس ارشد مدیریت دولتی و مهندس نرم افزار کامپیوتر هستم و در زمینه تاریخ کوریجان و همدان مطالعاتی دارم
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
پیوندها
لیست یادداشت‌ها
آرشیو یادداشت‌ها